RSS

lupta cu cartea

10 Jun

TimothySnydertocmai am terminat o carte începută acum un an. să citeşti „Tărâmul morţii” este, după cum am aflat în modul cel mai practic, şi un exerciţiu de rezistenţă fizică, nu doar o probă intelectuală.

mai întâi despre conţinut şi autor. am dat întâmplător peste Timothy Snyder când ascultam un podcast în nu mai ştiu ce cotlon al netului acum mulţi ani. vorbea despre ceva nou mie (la câtă istorie am reuşit să nu învăţ în liceu, nici nu era greu): Ucraina, Bielorusia şi Polonia (partea de est) ca perimetru martor al unora dintre cele mai mari orori în timpul celui de-al doilea război mondial, pământ literalmente amestecat cu sângele, oasele şi cenuşa a milioane de victime. cele două regimuri totalitare care s-au succedat şi uneori suprapus aici în decursul a două decenii începând cu anii 30 ai secolului XX (sovieticii, cu Marea Teroare, foametea din Ucraina, persecutarea polonezilor pe criterii etnice, apoi naziştii cu lagărele şi camerele de gazare, şi din nou sovieticii, care trag cortina de fier peste locul atâtor masacre) au făcut din această zonă a Europei un imens tărâm al morţii.

Snyder demolează mituri, corectează unghiuri neclare, reuşeşte să transforme numerele înapoi în vieţi omeneşti. dar despre performanţa lui puteţi citi o recenzie bună şi v-aţi lămurit. sau, încă şi mai bine, cartea. eu vreau să vorbesc despre experienţa mea propriu-zisă de lectură. de faptul că niciodată până acum nu m-am „luptat” atât de mult cu o carte. am început-o în august 2013 şi am înaintat greu. nu e deloc uşor să treci de la capitolele despre înfometarea populaţiei din Ucraina la exterminarea etnicilor polonezi pusă în aplicare de sovietici, la episodul Katyn, lagărele de muncă şi dubele de gazare aşteptând la colţ de stradă, la Blocada Stalingradului sau revolta ghetoului varşovian… după trei pagini lăsam cartea din mână tremurând. probabil sună stupid, dar la un moment dat devenise un act de curaj simpla deschidere a paginilor şi încercarea de a mai citi un paragraf. acum, când am terminat-o, am senzaţia de a fi dus la capăt o trudă. cuvântul ăsta cu rezonanţe slave mi se pare cel mai potrivit. trudeşti citind şi te istoveşte.

nu vreau să descurajez potenţiali cititori. cantitatea de informaţii şi comentariul specializat merită efortul intelectual şi emoţional. revelaţiile produse de carte sunt preţioase. în plus, evenimentele descrise nu cred că nu au cum să nu trezească reacţii emoţionale. mai îngrijorătoare ar fi nedeclanşarea niciunui frison.

e o carte cu care merită să te lupţi. nu-i nimic dacă nu aţi învăţat cine ştie ce istorie în şcoală. citiţi cartea asta şi mâine puteţi da BAC-ul. garantez că îl şi luaţi. în plus, o să ţineţi minte mult timp de acum înainte cele citite în ea.

 
Leave a comment

Posted by on June 10, 2014 in carti

 

Tags: ,

Leave a Reply

 
