RSS

noptiera Șeherezadei

17 Jul

tocmai ce am terminat Viață de aruncat de Bogdan O. Popescu, o colecție de opt povestiri, cu o prefață de M. Cărtărescu. se citesc repede (nu e deloc singura lor calitate) și sunt diferite ca teme și abordare. cel mai mult mi-au plăcut “Omul cu limba scoasă” (relatarea unei călătorii cu metroul madrilen ce înfățișează, între grotesc și aproape hilar, scene care li se vor părea familare celor ce folosesc underground-ul bucureștean) și povestirea ce dă numele volumului (o relație ce devine excedată de realia), cu tușe de realism magic și ironie postmodernă.

Oranges Are Not the Only Fruit, de Jeanette Winterson, a devenit, de la primele pagini, una dintre preferatele mele. fraze simple, fără cochetării stilistice, dar cu un impact emoțional mare, pline de miez ca niște sentințe, delicat sau trist-amuzante, cu pasaje pline de simbolism ce mimează postmodern discursul narativ al basmelor. este povestea unei fete adoptate de o familie de penticostali și menită a deveni misionar. spre oroarea mamei, care încearcă sa forjeze un eficient și neabătut instrument al divinității din propriul copil, ființă inerent eluzivă și încă nesupusă prejudecăților, Jeanette se îndrăgostește de o fată de aceeași vârstă, iar iubirea pentru altcineva (o iubire interzisă), prin obstacolele pe care le înfruntă și pedepsele pe care le atrage, acționează ca o pană de despicat ce sfărâmă de sus până jos eșafodajul greoi, de preconcepții și determinări, construit de mamă. ar mai fi multe de zis, bineînțeles, dar nu vreau să alunec în comentariu literar (mai mult decât am făcut-o deja).

am găsit un discurs-demonstrație cuceritoare în Istorie și mit în conștiința românească de Lucian Boia. o carte-tirbușon, care destupă mintea:). mi-a placut atât de mult încât am trecut cât am putut de repede (adică imediat ce am putut-o împrumuta) la Pentru o istorie a imaginarului.

m-am mai delectat cu câteva capitole din Tour de France de Julian Barnes. perfectă pentru citit seara înainte de culcare, nu pentru că ar fi un soporific imbatabil, ci pentru că e entertaining în modul acela demodat cu care rezonez: tăcut, liniștit, amuzant în surdină, plin de detalii savuroase, de un eclectism care mai degrabă inspiră decât obosește.

din fericire pentru puținii și încercații mei cititori, asta e cam tot ce am citit în ultima vreme, prin urmare, deși nu se luminează de ziuă, mă voi opri aici.

 
Leave a comment

Posted by on July 17, 2011 in carti

 

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

 
