RSS

a horror a day

20 Aug

Cand aveam vreo 8-9 ani, am fost in vacanta de vara la strabunicii mei din Banat. A fost ca o excursie in alta lume, din care imi mai amintesc doar o casa cu multe camere, o livada cu piersici si mere si caise, o gradina cu vrejuri inalte de fasole si roaba in care imi faceam siesta, citind Povesti nemuritoare si mancand gramezi de caise zemoase la umbra unui pom. Si inca ceva… primul film de groaza. Nu stiu cum se numea, dar m-a nimerit in fata televizorului intr-o dupa amiaza cand toti se odihneau toropiti de caldura si nu m-am mai putut desprinde din fotoliu pana nu s-a terminat. Doua scene mi-au ramas pana acum in minte. Una era de-a dreptul terifianta. O femeie se uita in oglinda si incet, in spatele ei, se developa conturul unei fantome fara chip. Cealalta, aparent nevinovata, emanand, insa, o stare de neliniste ce creste pana la paroxism: un papagal imens, viu colorat, scoate niste sunete asurzitoare. Se afla intr-o colivie de metal, in mijlocul unei camere unde nu mai e nimeni (in aceeasi casa unde se aratase spectrul iubitor de oglinzi). Se zbate frenetic, camera se umple de prezenta cuiva invizibil, pasarea reuseste sa zboare din colivie si dispare cu un tipat ascutit in spatele unei stanci. Trupul sau imens este gasit, mai apoi, zdrobit, pe niste pietre.

Nu stiu daca, intr-adevar, era un film horror ca la carte, stiu doar ca m-am speriat atat de tare incat nu am mai intrat dupa aia in camera cu televizorul.

In ultima vreme, insa, am revizitat acest ground zero al experientei mele cu horrorul. Si am inceput sa ma uit la tot mai multe filme de gen, incercand sa-mi inteleg… frica.

Am inceput cu 28 Days Later (a devenit unul din preferatele mele), apoi ceva Romero, Dario Argento (Tennebrae, Phenomena, Suspiria, Do You Like Hitchcock?), ecranizari ale romanelor lui Stephen King (desi, mai degraba, cartile lui nu m-au lasat sa dorm), horror comedy (Shaun of the Dead), ba chiar si un film suedez cu vampiri.

Cele mai bune filme de gen nu sunt, de fapt, despre frica, ci acelea despre curaj si puterea de a ramane uman cand totul in jur se transforma in haos si nebunie.

Din jurnalul meu horror (sic!: ), azi:

Rosemary’s Baby (regia: Roman Polanski, 1968) – Un cuplu tanar se muta intr-o cladire cu o istorie nu tocmai fericita si cu vecini aparent binevoitori. Personajul interpretat de Mia Farrow (care arata superb!) e fascinant prin inocenta si dragalasenie, e ca un copil care incearca sa se trezeasca dintr-un vis urat. Imi plac: casa labirint, ierburile cu nume ciudate, orice close-up cu Mia Farrow: ), secventele onirice, finalul. Uneori, Rosemary parca  e prea credula, dar asta e singurul cusur pe care i l-am gasit. Interesante sunt si aluziile la catolicism, iar conditia de sotie casnica si indatoritoare a lui Rosemary cu siguranta ca face obiectul multor interpretari feministe.

Låt den rätte komma in (Let the Right One In; Let Me In; regia: Tomas Alfredson) – Recunosc, l-am ales pentru ca se presupunea ca va fi romantic si heartbreaking. And I am a sucker for both. S-a dovedit a fi un film cu vampiri pre-teen, care cam triseaza si se abate de la regula: fii curajos, infrunta-ti frica si vei invinge. Insa… sub aspect vizual e superb. Suntem in Suedia, e iarna, e frig, zapada devine ea insasi un personaj. Zapada rece si sangele cald.
Sper sa nu uit prea curand primul cadru cu care se deschide filmul. La inceput, nu mi-am dat seama ce se intampla… apoi, incetul cu incetul, am inteles… Ninge… si  se aude cum miile de cristalele de zapada se lovesc unul de altul. Fie si numai pentru asta, filmul merita un efort.

(va urma;)

 
5 Comments

Posted by on August 20, 2010 in filme

 

Tags: , , , , , , ,

5 responses to “a horror a day

  1. Guus

    August 20, 2010 at 8:49 pm

    eu sunt mare fana horror, desi am mult de recuperat lately. sunt, cumva, in cautarea filmului de groaza perfect – e tare greu de gasit, deci scuza e ca trebuie sa vad cat mai multe, cat mai felurite:).

    “shaun of the dead” si “let the right one” mi s-au parut exceptionale. daca ai gustat genul din “shaun of the dead”, sa vezi si “hot fuzz”, “big nothing”, “death at a funeral” [2007!] si in general cat mai multe filme cu simon pegg :)

     
  2. Sheherzadah

    August 20, 2010 at 8:55 pm

    Shaun of the Dead si 28 Days Later sunt pe primele locuri in topul meu. Hot Fuzz e fain si el. Death at a Funeral il am in program.
    Deocamdata, sunt in perioada ‘clasicelor’, dar cred ca o sa mai alternez. Inca imi fac curaj sa abordez horrorul japonez, simt ca mai am nevoie de exercitiu pana sa ajung acolo: )). The Japanese are twisted rau de tot; ).

     
  3. ser

    August 20, 2010 at 9:48 pm

    good titles. 28 days later is a favorite indeed (you might want to check out the sequel although it’s not as good). Another good movie that you might very well enjoy is The Road. The movie is all about “curaj si puterea de a ramane uman cand totul in jur se transforma in haos si nebunie.” and then some. It’s arguably one of the most depressing movies out there in the horror/post-apocalyptic genre. BUT, if you do want to see the movie, you must must must read the book first (http://www.amazon.com/Road-Cormac-McCarthy/dp/0307265439). The simplicity of how it’s written and the atmosphere make it the darkest story i ever read, by far.

    Also, if you want to add some seriously deranged and sick stuff to the horror movies list let me know… and i don’t mean gore or earthworms-coming-out -of-skulls stuff.

     
  4. Guus

    August 20, 2010 at 9:51 pm

    nici eu nu ma-mpac prea bine cu asiaticele; is bune de privit cand vrei sa razi cu durere asa cumva, un soi de ras scandalizat, cred ca asta vreau sa zic :) dar le suport din ce in ce mai rar. cel mai recent a fost thirst. puah!

     
  5. Sheherzadah

    August 21, 2010 at 9:47 pm

    Da, 28 Weeks Later nu e la fel de bun, dar m-a impresionat scena cu cei doi soti in camera de carantina. Nu cred ca am vazut ceva mai violent si mai cutremurator.
    Sper sa am timp sa rasfoiesc The Road…

     

Leave a Reply

 
