RSS

limbi diferite

14 Sep

aurora_borealis_in_murmansk_russia_01Tot cautand urme ale familiei T., am ajuns (doar virtual, din pacate) in Orel, un oras la 300 si ceva de kilometri spre sud de Moscova. Trebuia sa iau legatura cu un profesor T., care preda, se pare, la universitatea tehnica din oras si pe care intentionam sa il asaltez cu intrebari legate de presupusa noastra origine comuna si despre “misterele” care o inconjoara. Mai ajunsesem pana in punctul asta si anul trecut, chiar scrisesem pe adresa universitatii, insa serverul lor nu a cooperat. De data asta m-am gandit sa incerc o cale usor ocolitoare. Am dat peste un site din Orel, cu tot felul de articole despre evenimente in oras. Nu am inteles prea multe, era in rusa, iar versiunea in engleza era tradusa de google translator intr-una din zilele lui proaste. Am vazut pagina de kontakt privindu-ma in ochi, asa ca mi-am depus mesajul acolo.

Dupa o vreme, cand abandonasem orice speranta de a mai comunica cu o fiinta umana de pe planeta Rusia, primesc un e-mail. So there actually is someone live and kicking out there. Mesajul, gratie aceluiasi serviciu de traducere, era mai degraba o hieroglifa decat o succcesiune inteligibila de semne. Dar ce mai conta?? Exista cineva la capatul celalalt al firului. Alexander, caci acesta e numele celui care se milostivise sa imi trimita un raspuns, m-a ajutat enorm, in sensul ca in cele din urma, cu ajutorul lui, am dat peste doua fiinte vesele, Elena si Andrei, care, se pare, sunt verii mei.

Am continuat ceva vreme conversatiile cu Alex. Eu chinuindu-ma cu traducerile din engleza in rusa, el luptandu-se de-a dreptul cu niste fraze englezesti care nu aveau niciun sens decat daca le citeai a cincea oara de la coada la cap: ). Dar si mai ireala decat conversatia noastra era micul fragment de realitate care se dezvelea incet incet in fata ochilor mei uimiti, ca atunci cand stergi aburul de pe un geam si reusesti, in sfarsit, sa vezi afara un peisaj bizar, hipnotizant.

Alex locuieste in Orel, bineinteles. Pe strazile orasului sau sunt pasari si animale uriase facute din crengi, iarna temperaturile coboara la minus 25 de grade si, din cate se pare, criza a lovit si la ei. Toate fabricile din oras s-au inchis. Alex e mandru de orasul lui. Ba chiar mi-a trimis poze cu garda militara care patrula in fata unui monument intr-o zi de iarna. Alex spune ca stie cat de ridicol trebuie sa ni para noua ce se intampla in Rusia, politic vorbind, insa pentru ei e de multa vreme ceva obisnuit, care, aparent, nu mai mira pe nimeni. “E in mentalitatea noastra” lumineaza verde cuvintele lui pe ecranul PC-ului. Alex face un sport al carui nume nu il stiu prea bine in romana, dar arata cam asa. Puteam sa jur ca asculta hard metal sau hip-hop. L-am intrebat totusi. Mi-a zis ca rareori se intampla sa asculte muzica si, chiar si atunci, numai cantece patriotice. You can imagine my surprise: ). Se pare insa ca inainte de antrenament nimic nu te motiveaza mai bine decat cateva imnuri rusesti. Alex are 19 ani si e student. Poarta ochelari si e pasionat de computere.

Prietenul meu pescar imi povestea despre o excursie pe care a facut-o inainte de ’89 in Rusia. A mers pana aproape de Polul Nord, a baut vodka, s-a intalnit cu poeti nebuni si oameni sclipitori pe strazile Sankt Petersburgului, a pierdut nopti cantand la chitara si recitand poezii cu oameni care abia traiau de azi pe maine, mi-a povestit despre un batran invalid, cu pieptul plin de decoratii, care canta ragusit la colt de strada pentru cativa banuti si cum un tanar a trecut si a tras un picior palariei in care se adunasera niste monede.

Si, totusi, parca Rusia mi s-a parut inca si mai trista dupa cele cateva randuri schimbate cu Alex…

 
6 Comments

Posted by on September 14, 2009 in jurnal

 

Tags: , , , , , , ,

6 responses to “limbi diferite

  1. Iulianus

    September 14, 2009 at 10:50 am

    The plot thickens.

     
  2. sheherzadah

    September 14, 2009 at 10:53 am

    Stay tuned; ).

     
  3. Bogdan

    September 14, 2009 at 12:38 pm

    Dupa parerea mea, Rusia pare trista, dar cred ca e mai mult melancolica (fapt dovedit de literatura si muzica ei), si in plus mi se pare ca e ceva organic, asa cum vitalitatea e organica la popoarele germanice. Probabil ca e ceva transmis din generatie in generatie, asta imi spuneau si bunicii mei care au facut facultatea in Rusia si au trait o vreme acolo. Intr-adevar, cantecele patriotice au ceva grandios in ele, imnul rusiei de ex. sta drept dovada, dar e bine sa te motiveze doar pentru sport, ca pentru altceva … am vazut ce a adus sec. XX si cred ca a fost de ajuns.

    PS. Nu stiu de ce, cand spun melancolie imi vine in minte celebra gravura a lui Durer: http://www.princeton.edu/~his291/Durer_Melancolia.html

    Anyway, keep up the good work! : )

     
  4. sheherzadah

    September 14, 2009 at 5:32 pm

    S-ar putea sa ma insel, insa cred ca Melancolia lui Durer e o reprezentare (vest-)europeana mai degraba. Cu rusii e altceva… O sa ma gandesc sa vad daca pot defini mai precis de atat diferenta specifica.

     
  5. dominiq

    October 4, 2009 at 1:49 pm

    Imi place la nebunie muzica veche ruseasca, cantata la chitara, parca vine de dincolo de mine, de dincolo de fiinta. Are ceva atat de rascolitor…. Asa sunt si romanele lor clasice. Scriitorii lor au puterea de a te transpune in atmosfera respectiva, te implica in actiune, te simti de parca esti de acolo. Nu am nici i tangenta cu poporul rus, chiar am ceva sange nemtesc, dar eu asa simt.

     
    • sheherzadah

      October 4, 2009 at 5:21 pm

      da, si eu simt cam la fel… doar ca la un moment dat tristetea, melancolia, disperarea devin ziduri care ma apasa, ma sufoca, si un soi de instinct de supravietuire preia controlul si trebuie sa fug, sa inchid muzica, sa pun cartea deoparte, sa ma gandesc la altceva…

       

Leave a Reply

 
